خرما

۶ خاصیت پزشکی خرمای مجول

medjool

۱. کاهش کلسترول

خرماهای مجول یک انتخاب عاقلانه برای حفظ سطوح کلسترول سالم‌اند. هنگامی که آنها را می‌خورید، مصرف فیبر نامحلول و فیبر محلول خود را افزایش می‌دهید که به طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول و به خصوص LDL کلسترول (“بد”) می‌گردد.

همانطور که می‌دانیم، کلسترول LDL یکی از عوامل کلیدی در بروز حملات قلبی، بیماری قلبی و سکته مغزی است و همین امر این خرماهای خوشمزه را یک گزینه عالی برای سلامت قلب می کند.

هنگامی که کلسترول بیش از حد در خون جریان دارد، می تواند ذخایر چسبنده ای به نام پلاک در امتداد دیواره های شريانی ایجاد کند. پلاک می تواند جریان خون را به مغز، قلب و دیگر اعضای بدن بسیار کم و حتی قطع کند.

سلول های خونی که در لخته های پلاک شکل می گیرند، که می توانند شکسته و نابود شوند و کاملا جریان خون را از طریق یک شریان متوقف کنند که باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می شوذ. اگر از کلسترول بالا رنج می برید، کارشناسان توصیه می کنند در رژیم غذایی خود از غذاهایی مانند خرما که حاوی فیبر بالا می باشند استفاده کنید.

در واقع، تحقیقات خارج از اسرائیل نشان داد که خرمای مجول، همراه با سایر مدل های خرما، “اکسیداسیون LDL را مهار می کنند، و اکثر عصاره ها همچنین باعث حذف کلسترول از ماکروفاژها می شود.”

۲. جلوگیری و درمان یبوست

اگر لیستی از مواد غذایی برتر برای درمان یبوست را خواندید و خرما را در آن مشاهده کردید، تعجب نکنید. محتوای فیبر بالای خرماهای مجول، آنها را تبدیل به انتخابی هوشمندانه می کند و به حفط نظم بدن شما کمک می کند.

اگر بیش از گاهی یبوست دارید یا درد شدید و یا خونریزی دارید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید زیرا این علائم می تواند نشانه ای از اختلال گوارشی جدی تر باشد. اما قبل از اینکه شما فریاد بزنید، اگر درد یا خونریزی وجود نداشته باشد، در اغلب موارد یبوست فقط نشانه ای است که رژیم غذایی شما نیاز به فیبر بیشتری دارد. به طور متوسط ​​بزرگسالان حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برای جلوگیری از یبوست نیاز دارند، که بسیار کمتر از اکثر افرادی است که به طور معمول روزانه مصرف می کنند.
خرماها دارای سطوح بالایی از فیبر محلول هستند، که با اضافه کردن حجم به مدفوع و کمک به آن سریعتر از طریق روده حرکت می کند، حرکت های روده را منظم می کند. دفعه بعد که به دنبال یک درمان طبیعی برای یبوست هستید، سعی کنید چند عدد خرمای مجول را امتحان کنید.

۳. انرژی زای طبیعی

نیاز به گزینه ی جدیدی برای وعده پیش از تمرینات ورزشی یا یک گزینه سالم بعد از تمرین دارید؟ خرمای مجول را امتحان کنید.

هنگامی که یک خرمای مجول را امتحان می کنید، تعجب نخواهید کرد که بدانید مقدار قند موجود در آنها بالاتر از سایر میوه ها است. اگرچه خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند فروکتوز، گلوکز و ساکاروز است، این قندها به راحتی توسط بدن پردازش و مصرف می شوند.

مصرف چند عدد خرمای مجول یا گنجاندن آنها در میان وعده ها ایده ای عالی است زمانی که شما به دنبال یک افزایش سالم انرژی هستید. در سراسر جهان، خرماها برای انتخاب بعد از ظهر برای خنثی کردن خستگی استفاده می شود. به جای رسیدن به یک فنجان قهوه دیگر، دستورالعمل اسموتی سبز را که شامل مقداری خرمای مجول است، امتحان کنید!

۴. کاهش سطح تری گلیسیرید

خرماهای مجول می توانند سلامت قلب شما را تقویت کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی نشان داد که خرمای مجول داری خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالادر شرایط آزمایشگاهی ست. ده نفر از افراد سالم به مدت چهار هفته روزانه ۱۰۰ گرم خرمای مجول یا حلوایی را مصرف کردند. بر اساس مطالعات، مصرف مجول، میزان تری گلیسیرید خون را ۸ درصد در میان شرکت کنندگان کاهش داد.

تری گلیسریدها نوعی چربی موجود در خون شماست. داشتن سطح بالایی از تری گلیسیرید ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد بنابراین مهم است که تری گلیسیرید خود را در سطح نرمال نگه دارید (کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر).

۵. قند طبیعی متناوب

اگر طبیعت یک فروشگاه شیرینی واقعی داشته باشد، خرماهای مجول در جلو و مرکز آن قرار دارد. هنگامی که شما یک خرمای مجول می خورید، به سختی متوجه می شوید که واقعا قطعه ای از میوه است زیرا کیفیت آن نیز مانند شکلات است.

خرما های مجول به طرز غیر قابل انکاری شیرین است، اما به طور کامل از نوع فرآوری نشده است – تا زمانی که شما از آن استفاده نکنید، هیچ گناهی در ارتباط با این سنگ های قیمتی کارامل مانند وجود ندارد.
تحقیقات نشان داده است که ارتباط بین افزایش مصرف قند در غذا و افزایش میزان دیابت وجود دارد. ما باید همه تلاش خود را بکنیم تا میزان قند ما را پایین بیاوریم و از منابع شکر ما توجه داشته باشیم. یک میوه خوشمزه، مانند خرمای مجول، یک جایگزین واقعا رضایت بخش برای خوردن یک تخته شکلات و یا براونی سرشار از قند مصنوعی را فراهم می کند.

۶. تقویت سلامت استخوان

مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی کلیدی که در خرمای مجول یافت می شوند، آنها را به سوپر استاری برای تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و تسکین دهنده بیماری های استخوانی نظیر پوکی استخوان تبدیل کرده است- به این ترتیب، خرما را به رفتار و رژیم غذایی خود جهت جلوگیری از پوکی استخوان اضافه کنید.

خرما منبع غنی کلسیم و ماده غذایی با فسفر فراوان است که با همکاری یکدیگر استخوان ها و دندان های قوی ایجاد می کنند. حدود ۸۵ درصد فسفر بدن در استخوان ها و دندان ها است. فسفر برای رشد، نگهداری و تعمیر همه بافت ها و سلول ها و برای تولید بلوک های ساخت ژنتیکی، DNA و RNA مورد نیاز است. همچنین برای کمک به تعادل و استفاده از سایر ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین D، ید، منیزیم و روی مورد نیاز است.
کلسیم فراوان ترین مواد معدنی در بدن شما است. این برای توسعه و نگهداری دندان های قوی و استخوان ضروری است.

کلسیم همچنین باعث می شود قلب، اعصاب، ماهیچه ها و دیگر سیستم های بدن به درستی کار کنند و احتمالا برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان بهترین ماده شناخته شده است. همانطور که مردم شروع به پیر شدن می کنند و استخوان هایشان شروع به ضعیف شدن می کنند، حفظ رژیم غذایی غنی در کلسیم و فسفر می تواند از تخریب ناخوشایند استخوان جلوگیری کند. مصرف منظم خرمای مجول یکی از راه هایی است که شما می توانید میزان مصرف کلسیم و فسفر را افزایش دهید.

Reference: draxe.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *